Aseară am reuşit să văd cea mai urâtă campanie din câte am văzut eu în 35 de ani. Şi culmea, era o campanie care îndemna la donaţii. Mi-aş dori din suflet să nu mai văd aşa ceva vreodată.

Pe scurt, în cazul în care nu aţi văzut deja la mine pe facebook, s-a lansat platforma www.chiareu.ro şi am primit linkul de la o prietenă, care m-a întrebat ce părere am. Pentru că nu auzisem vorbindu-se despre asta în newsfeed-ul meu am intrat să văd.

În primele ecrane am văzut că există trei cauze către care poţi să donezi: Institutul Cantacuzino (pentru a cumpăra kituri de testare şi aparatură de  diagosticare în masă a COVID-19), Asociaţia Manieres (care are ca scop  promovarea bunelor maniere în rândul copiilor şi tinerilor), Asociaţia ELSA (asociaţie care se ocupa cu dezvoltarea culturală şi profesională a studenţilor la Drept). Sincer, nu m-am uitat prea mult la cele două asociaţii de după Institutul Cantacuzino, pentru că asta mi se pare cea mai stringentă problemă în momentul actual. Legat de alegerea celorlalte două asociaţii nu mă pronunţ şi nu este treaba mea.

Platforma îndeamnă la donat sume cuprinse între 10 euro şi 100 euro pentru Institut şi sume între 4/5 euro şi 50 euro pentru celelalte două asociaţii. De asemenea, regulamentul menţionează că suma maximă pe care o poate dona un participant (discutăm mai încolo şi de termenul acesta) este de 10.000 euro.

Partea interesantă vine la participanţi. Pentru că da, bine aţi venit, dragi participanți, la loteria premiilor. Iniţial m-am uitat chiorâş şi am zis că e ceva unic, că sunt eu neştiutoare şi n-am mai întâlnit premii până acum. Între noi fie vorba, am mai întâlnit, dar nu la Organizații Non Profit (cum se declară acești oameni). Dar cum sunt un om care priveşte mereu partea bună a lucrurilor, am zis că tot e bine. Faţă de donatorii normali, poate treaba cu premiile e un incentive bun pentru mult mai multă lume să doneze. Pentru că, dragii moşului, premiile constau într-un inel cu diamant, un iphone şi, ta-daaaammmmm, un apartament de lux în cea mai de fiță zona a capitalei. Fraiera de mine s-a bucurat, nu zic nu. Zic “uite mă, companiile astea cu suflet mare, a donat fiecare câte ceva, să facă frumos, să doneze oamenii, să toate”. Apoi, nu zic nu, m-am gândit că şi influencerii din campanie fac pro bono chestii frumoase.

Ca o paranteză. Nu consider că influencerii trebuie să lucreze gratis. Până la urmă, din asta trăiesc. Da, aşteptările mele sunt de obicei mari şi m-am gândit că cel puţin, pe partea de îndemnat la donat, la vot, la ajutat oameni mai puţini norocoşi, la cauze umanitare, fee-ul ar putea să nu existe. E ca şi cum ai cere bani ca să ajuţi un om bolnav. Sau sărac. Sau pe moarte. În fine, e doar părerea mea şi nu trebuie să fie toată lumea de acord cu ea.

Ce m-a şocat foarte tare a fost fix ecranul de pe site în care se vorbeşte de distribuţia banilor. Aşa cum spune platforma, banii merg – o parte către cauză, o parte către premiu şi o parte către marketing. Bineînţeles, nu se specificări nicăieri cât înseamnă “o parte”. Deci, în momentul de faţă, nu se ştie exact câţi bani vor fi donaţi. O parte! Şi pentru că nu îmi place să vorbesc nici din auzite şi nici în necunoştinţă de cauză, am citit tot regulamentul. Tot! Cum se distribuie fondurile obţinute din campanie?

Fondurile strânse în fiecare Campanie se distribuie în ordinea următoare:

  1. Reținerea cheltuielilor ocazionate de organizarea și desfășurarea fiecărei Campanii în vederea recuperării avansurilor plătite până la încheierea Campaniei sau plată acestor cheltuieli ulterior, precum și a impozitelor și taxelor aferente premiilor oferite și care sunt cu reținere la sursă (costuri de operare ale Platformei). Pentru desfășurarea fiecărei Campanii se investesc sume de bani considerabile.

  2. Toate celelalte sume se duc către ONG-ul beneficiar (Cauză) finanțat prin donații.

Aici, fiecare este liber să înţeleagă ce doreşte. Eu am înţeles că nişte oameni care nu aveau niciun leu strâng bani de la noi. Din banii ăştia mulţi cumpără un apartament, un iphone şi un inel cu diamant. După care plătesc platforma. După care plătesc influencerii. După care plătesc taxele la stat (care, aşa cum scrie şi în regulament, reprezintă 10% din valoarea apartamentului + 10% din valoarea iphonului + 10% din valoarea inelului cu diamant), se scad toate cheltuielile şi ce rămâne se donează cauzelor. Din nou, nu se specifică cât se donează. O parte! Exonerarea de răspundere a organizatorului.

Organizatorul nu oferă niciun fel de garanție cu privire la premiile anunțate (de ex. Existența, calitatea, dreptul de proprietate). În măsura în care premiul nu mai poate fi acordat din cauze independente de Organizator (dispariție temporară sau definitivă bun, deces persoană), Organizatorul va putea, la liberă să alegere, să ofere, sau nu, un alt premiu în locul aceluia, în caz contrar, acesta fiind liberat de orice răspundere. Răspunderea Organizatorului se limitează doar la acțiunile proprii, în măsura în care printr-un act normativ nu este obligat să răspundă și pentru alte acțiuni sau omisiuni. În orice caz, răspunderea Organizatorului nu va putea depăși suma de 300 EUR per eveniment, fiind vorba despre o asociație non-profit, și nu va putea acoperi decât daunele directe săvârșite cu intenție sau din culpă gravă.

Deci în caz că nu merge treaba, sau se întâmplă ceva, marea loterie (menţionez că aşa îi spun eu, loterie, pentru că în regulament scrie clar că nu promovează jocurile de noroc ci strângerea de fonduri) nu îşi asumă decât maxim 300 euro. Aia e. Sunt şi ăştia O PARTE! Astea sunt cele mai interesante părţi din regulament. Dacă vreţi să-l citiţi pe tot, intraţi pe site. Las şi link, să fac publicitate, frumos, moka. Ce vreau să mai spun. N-am nimic cu influencerii. Nu-i cunosc, nu ştiu care sunt vieţile lor şi nu mă interesează. Aş fi avut aceeaşi părere şi dacă era mama cap de afiş. Toată înverşunarea mea a plecat de la mecanismul campaniei. Eu nu am mai întâlnit campanie de strângere de fonduri sau donații în care să se cumpere un apartament de lux din banii oamenilor cu posibilitatea de a fi câștigat. Parcă la Bingo se mai faceau din astea, nu? Dar acolo știai că îți cumperi bilete pentru lotezi, nu donezi pentru kituri de COVID. Și da, ce-i drept, oamenii n-au minţit cu nimic. Doar că, din punct de vedere al omului de marketing, this is total bullshit.

 “Bună ziua, dragi oameni. Suntem o companie şi ne trebuiesc bani să facem o platformă, să o promovăm, să plătim cheltuielile de marketing şi influencerii antamaţi, să cumpărăm un apartament, un telefon şi un inel cu diamant şi să plătim taxele aferente pentru ele. Şi pentru că vrem să facem bine, ce rămâne vom dona. O PARTE! Mulţumim!”

Aşa cred eu că ar fi trebuit să arate un mesaj cinstit pentru campania asta. Altfel, noi să fim sănătoşi şi să încercăm să ne informăm, să citim regulamentele şi să vedem unde se duc banii noştri. Fiecare este liber să doneze, sau nu. Sunt banii voștri, faceți cum credeți.

13 replies
  1. Piticu21
    Piticu21 says:

    Tu n-ai vazut omaze.com?

    Asta e traducerea lui in Romana.

    Oh, e nasol doar ca e si numele Cantacuzino acolo. In rest e totul ok. Nu esti tu targetul, sper sa nu fii 🙂

    Reply
  2. Lorena
    Lorena says:

    De cand stati pe acasa si aveti mult timp liber la dispozitie…aveti cum sa va dezvoltati latura uracioasa a fiintei.
    Tara arde…si voi nu mai puteti acuma de “sa moara capra vecinului”. Jur. Politicieni de va faceati…toti. erati buni

    Reply
  3. Pava
    Pava says:

    Eu ma intreb de la cine s-a cumparat apartamentul de lux? Inteleg ca e deja achizitionat… deci niste bani au intrat deja in contul cuiva urmand a fi recuperati de catre fundatie din banii din donatii.
    ce fundatie achizitioneaza apartamente de lux ? Cu ce bani?

    Reply
    • andra nistor
      andra nistor says:

      pai initial au scris ca o parte din bani se duce la achizionarea de premii. adica apartament, iphone, inel. acum au modificat si au scris ca apartamentul s-a luat din ianuarie. pe site apare ca apartamentul de la premii este de la apptown north.

      Reply
      • Ioana
        Ioana says:

        Exista un site omaze.com, unde donezi, da?? Sute de dolari pt diferite fundații și poți câștiga mașini, case milioane de dolari și bani câți nu o sa I tu in viata ta… Și pt fundațiile respective la care da lumea bani crezi ca nu au bani de la Uniunea Europeană sau sunt susținute de diferiți actori sau oameni cu bani? Te pomeni ca și ăștia strâng bani de la alți omeni sa îl plătească pe Arnold Schwarzenegger sa facă o poza cu tine….
        Și pt aia lumea tot donează… Asa ca hai sictir… Mai da o geana și prin alte site-uri de prin afara, informează-te dacă tot scri articole.

        Reply
        • andra nistor
          andra nistor says:

          1. Scrii se scrie cu 2 de i. Să învățăm limba română înainte să citim despre site-urile de afară.
          2. Dacă tot citim internațional, poate ar trebui să știm și diferența intre un SRL și un ONG.
          Altfel, tu poți să-ți dai banii unde vrei, poate câștigi ceva. Textul ăsta are un anumit target și nu pare să faci parte din el.

          Reply

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Știți voi de când nu m-am mai certat cu lumea pe internet? Ei bine, de când am scris despre loteria magică de donații cu influenceri. Apropos, s-a mai auzit ceva de apartamentul ăla și de diamante? Că și atunci […]

  2. […] că iese nașpa e în limita a 300 de euro. Am povestit cu Andra de asta, găsiți mai pe larg pe blogul ei. Inițial, ieri, banii adunați erau împărțiți în trei: donație, premiu, influenceri. […]

  3. […] de drepturi de autor). vreau să spun că sunt mândru de mine că am reușit, alături de Vințan, Andra și încă o fată, să oprim schema asta. sigur, încă nu s-a oprit, dar nu au cum să […]

  4. […] dimineață citeam la Andra, a analizat deja care e faza, Pe scurt donezi, dar DOAR o parte din banii tăi ajung la cauza pe […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply to andra nistor Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *