Am făcut astăzi o postare pe facebook și ne-am întins la vorbă. Se pare că nu sunt singura care are problema asta.

Mor câte puțin cu business-urile româneșți de pe Instagram. Băi, poze frumoase, produse frumoase, creativitate, așezare în pagină, materiale frumoase, tot. Preț ciuciu. “Spune-ne în mesaj ce te-ar interesa sau lasă un comentariu și îți răspundem pe privat.”

Mă enervează pentru că nu înțeleg. De ce pe privat? E secret? E preț diferit pentru fiecare om care întreabă? Vă uitați la fața lui și stabiliți cât ar putea să dea? Apoi întreabă cineva direct la produs. Ciuciu răspuns. Că i-a răspuns pe privat. Și lui și altora. 30 de comentarii cu “preț?”.

Văzusem niște bijuuri frumoase. Ciuciu prețuri. Le-am scris. Că să le zic ce mi-ar plăcea. Păi mi-ar plăcea vreo 20 din ele, dar nu vreau să întreb la fiecare. Site aveți? Urmează. Bine, hai că vă mai caut eu când aveți site și prețuri la vedere.

A aflat cineva care e faza și practică asta cu prețul ascuns? Că vorbesc de niște business-uri româneșți, handmade, chestii frumoase.

 

Well, m-am foarte hotărât. Nu mai am de gând să cumpăr produse care nu au prețul afișat. Nu că aș fi făcut foarte des asta.

Treaba e în felul următorul. Sunt foarte multe business-uri mici de pe la noi care și-au făcut pagini de fb sau insta unde își vând produsele. Și când spun produsele mă refer la o gama variată – de la gem de prune până la haine sau coliere de perle. Nu vorbesc acum de produse custom made, tailored, sau mobilă la comandă. Vorbesc de produse create deja, pozate și puse pe Instagram.

Sunt genul de om care preferă să ia flori de la o băbuță decât de la floraria din mall, care preferă ceva făcut de mână din pasiunea cuiva, care alege un material natural decât un plastic de firmă, care alege să se îndrepte către slow fashion mai degrabă decât către cea fast.

Și din cont în cont și din recomandare în recomandare am ajuns să găsesc câteva pagini cu produse care mi-au plăcut și care se potriveau cu gustul și stilul meu. Că vorbim de haine împletite, croșetate, lucrate, croite în loturi mici, din materiale frumoase și naturale, pe stil elegant sau lejer, că vorbim de diverse bijuterii hand made, la niciunele nu am găsit prețuri.

Sunt sigură că toată lumea știe despre ce vorbesc. Despre paginile alea de insta în care lipsește cu desăvârșire prețul. Despre postările cu 30 de comentarii “preț?” și “ai mesaj privat”. Mai oamenilor, puneți, Doamne iartă-mă, prețul ăla acolo! Că nu e nici secret și nici nu ai făcut un produs neprețuit. Serios, decât să trecem prin nervii ăștia cu fiecare dintre voi care face ceva manual, mai bine mergem la Zara și Meli Melo și aia e!

Nu, nu e ok.

“Vrem să vorbim cu fiecare client separat. Să îi acordăm toată atenția” – nu faci asta decât dacă eșți Harry Winston, Hermes, Porsche sau Lamborghini. Altfel, noi, clienții, nu vrem să vorbim cu voi. Dacă am văzut puloverul ăla galben și ai mărimea mea, vreau să îl iau dacă mi-l permit. Ca să știu dacă mi-l permit trebuie să știu cât costă. Vreau să îmi iau puloverul ăla acum. Dacă trebuie să caut în toată pagina și să nu găsesc un preț, să citesc toate comentariile și să văd că ai trimis la toată lumea mesaj privat și mai trebuie să îți dau și eu, îți spun sincer că mi-ai pierdut și timpul și răbdarea. Și o să intru pe About You să-mi calmez creierii capului.

“Răspundem în privat la toate solicitările” – măi, voi ori primiți două mesaje/solicitări pe zi, ori nu aveți ce face cu timpul vostru, ori și-a făcut Maica Tereza cont și are răbdare să răspundă la treisutepatruzeci de “preț?” pe zi. Also, de ce răspunzi în privat? E secret prețul? Dacă da, de ce e secret? Azi costă mai mult și mâine mai puțin? Sau depinde de cine întreabă? Crezi că dacă eu am văzut 20 de perechi de cercei pe pagină și vreau să îmi iau măcar 3 perechi o să scriu “preț?” la fiecare, sau o să îți dau fwd la cele 20 de poze să te întreb cât costă produsul sau o să îmi bag picioarele?

“Pentru algoritm și marketing” – dacă ai răspuns “algoritm” înseamnă că, fără supărare, nu ai nicio treabă nici cu marketingul, nici cu vânzările și nici cu client service-ul, dar ai auzit că dă bine cuvântul ăsta. Dacă te interesează algoritmul (pun pariu pe un produs că nu știi nici ce înseamnă, nici ce face, nici cum și cât de des se modifică) mai mult decât te interesează clienții și vânzările, atunci închide șandramaua și du-te la corporație pe program fix. Repetă după mine “clienții sunt mai importanți decât algorimul!”. Că te trezeșți mâine că te pune algoritmul să dai în cap la oameni pe stradă. Nu știu dacă ați observat. De obicei, cei care întreabă de o sută de ori prețul nu cumpără nimic.

“Vrem să vorbim doar cu cei interesați” – fie că ai niște mărgele de 5 lei, fie că ai perle de 700 de lei, cineva va fi interesat de produsele tale. Asta înseamnă că produsul și-a făcut treaba și și-a atins publicul țintă. Ar fi bine acum să îți faci și tu treaba și să ai toate informațiile de care are nevoie posibilul tău client – preț, date de contact, cum se face comanda, dacă e cu retur. În fine, ai înțeles, tot ce trebuie să știe omul ăla căruia i-a plăcut produsul ca să îl cumpere. Dacă îl pui pe el să îți facă treaba, adică să facă muncă de detectiv ca să afle cum, cât și cum poate să ia puloverul ăla de la tine, e de porc.

“Să nu se inspire competiția” –  (pe asta n-am mai auzit-o) da, pentru că nimeni nicăieri nu a mai dat 199 lei pe ceva.

Hai să-ți spun un secret, pe gratis, că tot am 19 ani de marketing și vânzări în spate. Nu enerva clientul, nu îi pierde timpul și nu îi face viața mai grea! Tu fă-ți treaba super bine și apoi vin și clienții. Spune-ți povestea, pune suflet, îmbracă frumos vizual, postează cu bucurie lucrul ăla făcut cu mâna ta și spune cât costă. Mult, puțin, pune acolo, în văzul lumii, prețul cu care vinzi produsul tău. Ai de o sută de ori mai multe șanse să vinzi ceva mai scump cu preț afișat decât ceva “neprețuit”. Și pentru că am atâția ani în spate în domeniul asta și bula mea de internet se învârte tot pe acolo, prin marketingul ăla, prin vânzările alea, prin internetul ăla. Și uite ce credem despre tine când nu afișezi prețurile:

Nu ai business fiscalizat. Deci nu dai bon, nu plăteșți taxe, de aici nu există nici garanție și nici retur. (Unii aleg să cumpere și așa, stai liniștit.)

Crezi că poți să convingi omul să cumpere doar dacă vorbeșți personal cu el. (Dacă vrei să te împrietenești cu omul, mergi la târguri. Serios, femeile își lasă tot salariul la târguri. Și acolo chiar se stă la povești. Acolo vrem. Pe net vrem prețul!)

Ți-e teamă că e prețul prea mare și se sperie lumea. (Și dacă îi spui în privat și îi se pare prea mare tot pleacă. Așa măcar ai prețul afișat și te contactează doar aceia care vor să cumpere sigur, nu toată floarea cea vestită.)

Nu ți-ai făcut calcule, nu știi cu cât să vinzi, te uiți la fața fiecăruia și ceri un preț la oha. (Păi cum vrei tu să-ți meargă treaba?)

Ca să ceri dublu dacă e intereresul mare pentru un produs. (Dacă faci asta ești de mare porc!)

Treaba stă în felul următor. Toată lumea vinde ceva în fiecare minut. Avem magazine online, avem magazine în mall, avem aplicații online, avem outlet-urile aplicațiilor, au venit și aplicațiile chinezilor, au venit și aplicațiile turcilor, au venit și aplicațiile americanilor. Serios, toată lumea vinde ceva, nu doar tu! Și o să vândă mai mult și mai des cel care nu ne îngreunează viața. Și ne lasă să alegem ce vrem să cumpărăm. Deja avem vânzătoarele alea insistente în magazine care stau după noi să “ne ajute cu ceva”. Nu mai veni și tu prin mesaj privat! Lasă-mă să mă uit o oră pe pagina ta, să mă hotărăsc ce îmi place, să văd de câte produse îmi ajung banii și cumpăr. Nu vreau să ne împrietenim, nu vreau să vorbim în privat. Că de aia am ales să cumpăr online.

Și dacă ești un mic creator (de orice) ar trebui să faci un efort în plus. Pentru că omul ăla a ales să cumpere de la tine (sau măcar să întrebe inițial). Unde produsele sunt în loturi mici. Ceea ce inseamnă că sigur e mai scump la tine decât la Zara. Nu mai vorbim de Temu. Deci omul ăla vrea să cumpere de la tine ca să susțină producătorii români (că altfel lua fast fashion, ești conștient, da?) și nu tu vrei să faci cel mai mic efort să pui naibii prețul ăla lângă poză?

Ok, poate nu se justifică să îți faci site cu toate că nah, un landing page nu e mare lucru, dar pune, nene, prețurile langă poza aia! Dacă ai nu produse făcute pe comandă, pune prețul! Fă-le preț și pune prețul acoloșa! Ah, dacă te întreabă omul de un produs de acum 5 ani și ba s-a scumpit materialul, ba nu mai e, ba ce o mai fi, atunci fix asta spune-i. Dar tu postezi săptămâna asta niște haine frumoase, proaspăt făcute și nu știi cât costă? Nu știi cu cât vrei să le vinzi? Atunci de ce le-ai pus?

Pui poze cu tot felul de coliere și cercei, frumoase toate, pentru că ești om creativ, și vrei să te întrebăm prin mesaj? Păi crezi că dacă mi-au plăcut 20 de coliere am bani de toate? Nu am. Și nici nu am ce face cu 20. Așa că dacă aș vedea și eu preț lângă ele aș putea face o alegere. Dar nu ai preț pe insta. Și nici site. Și nici nu vreau să aloc 2 ore din viață că să îți dau mesaj să te întreb despre fiecare. Și chiar îmi plăceau. Deci nah, poate ai făcut reach, dar până la urmă m-am dus și mi-am luat de la un magazin unde avea prețurile afișate și am stat și le-am analizat pe toate până am achizionat ceva. Ca să nu mai zic că mă faci și să mă simt ultima săracă de fiecare dată când întreb. Un fel de “uite-o și pe asta, întreabă cât costă…”

Da, te cred că e nebunie. E și multă lume analfabetă. E și multă lume care cere preț când ai pus deja și linkul către site. Dar măcar acolo știi că aia sigur nu îți vor fi clienți, că nu știu nici să citească. Dar când nu ți-ai făcut treaba, nu ai dat minimul de informații, nu mai ai cum să dai vina pe alții. Dă vina pe tine. Să știi că e vorba și de respect reciproc. Și noi vrem să ajutăm micile business-uri, dar ar fi frumos ca și ele să respecte acest ajutor. Că vorba aia, nu venim nici noi să vă rugăm să primiți ajutor și nici banii nu pică din cer. Și apoi iar încep micii producători să se plângă că nu știu de ce nu vând. Din diverse motive – multe sunt mai sus.

În fine, mi-am mai luat niște pulovere de lână de la niște branduri care aveau prețurile afișate. Vine primăvara/ vara în curând și o să ne apucăm de căutat materiale din astea subțiri naturale, chestii largi din in. Poate puneți prețuri până atunci. Altfel iar ne îmbrăcăm toate de la H&M.

 

Photo by Artem Maltsev on Unsplash

13 replies
  1. Diana
    Diana says:

    Un articol pe sufletul meu. Eu nu am rabdare nici macar sa pun o intrebare pe astfel de site uri: nu ai pret afisat, ma gandesc ca ceva e in neregula si plec. Punct. Mai bine dau banii undeva unde ma simt in siguranta, poate mai putin frumos si calitativ dar pe care pot sa il returnez fara probleme ulterior in caz ca se dovedeste un mare esec.

    Reply
    • Diana
      Diana says:

      ei ce sa le zici celor care le e lene sa rasfoiasca si sa vada acea grila de preturi ( in cazul meu fete demasa).
      Ele iti comenteaza la toata postarea unde ai postate si traverse , si huse – pret! pt care produs doamne ma iarta vreai sa afli pretul? Ca e indicat pt toate produsele si pt toate marimile

      Reply
  2. Bacila Roxana
    Bacila Roxana says:

    Eu fac bijuterii handmade si am 2 raspunsuri pt tine. Adica de ce o fac eu. In primul rand. Cand mi-am mai pus preturi, am fost certata de colege de breasla ca vand prea ieftin si le stric piata. Si 2. Nu toata lumea are firma si le e frica de Anaf. Nu e cazul meu, dar la majoritatea asta e problema. Daca iti place intreaba. Cat despre garantie si retur. Garantie clar ai. Eu am reparat o bratara dupa 3 ani, timp in care a purtat-o pana a rupt-o. Am mai facut-o o data aproapr de la 0 pe aceasi bani……si retur…..daca e un obiect lucrat la comanda, nu e prea ok sa faci retur. Efectiv de **ki pe munca omului si ii tqi aripile…..

    Reply
    • Alexandra Fogarasi
      Alexandra Fogarasi says:

      Eu atunci când intru pe un site văd un produs care-mi place (MAI ALES DACĂ E HANDMADE!) și nu are prețul afișat, în 100% cazuri îmi spun “precis e foarte scump pentru că e handmade” și pur și simplu RENUNȚ SĂ-L CUMPĂR, pentru că, ce să vezi, nu mă dau banii afară din casă!!!!!!!!! Și am două variante: ori îmi cumpăr ceva similar de pe un site CU PREȚURI AFIȘATE, sau merg direct la magazin, de unde știu eu că-mi pot permite, ori…îmi fac singură, un produs similar cu cel pe care l-am văzut, dar n-avea prețul afișat!!!!!!!!! Pentru că, ce să vezi, bunul Dumnezeu mi-a dat talent artistic cu tonele, creier am, așa că multe lucruri handmade mi le pot face singură!!!!!!!!! Iar ție și tuturor celor care nu pun prețul pe produsele lor, indiferent că e pe site, sau la târguri, le zic doar atât: “GHINION”, vorba unui clasic în viață!!!!!!!!!!!

      Reply
  3. Monica
    Monica says:

    M-am invinovatit mereu ( ma rog, de cand exista) pentru modul prea rapid in care ma irita aceasta practica., multumesc pentru articolul bine documentat.
    Plus ca mi se pare ca tendinta aceasta a schimbat si comportamentul utilizatorilor: toti cu comentariile acelea scurte ( cumva le consider nepoliticoase, desi stiu ca pe reteaua sociala e aiurea sa tot spui mereu buna ziua,. multumesc).
    Asa ca, de cate ori vad “Pret?” inchid sandramaua, ma duc sa respir adanc 3 minute si consider comerciantul respectiv un amator.

    Reply
  4. Roxana
    Roxana says:

    Cred ca lipsa unei forme legale e motivul principal dar si teama ca ar putea afla concurenta cu cat vinzi si sa puna un pret mai mic ( i know, stupid) sunt principalele motive. Al doilea mai ales cand ai un gen de produse pe care il mai fac alte o sută de persoane aproape identic. Ai acoperit cam toate motivele invocate, ar mai fi ala cu “produsul e pentru un cadou” și de aia nu pun pretul.

    Reply
  5. Bianca
    Bianca says:

    Sunt foarte de acord cu tot ce ati scris. Ma gandesc serios la treaba aceasta si anume in a-mi crea mini business-ul la care visez de ceva vreme. M-am apucat de croit intens si folosesc mereu materiale naturale, insa simt ca lumea cauta mereu kitsch-uri, prefera fast fashion-ul si nu se uita la calitatea materialelor. Eu evit cu desavarsire conturile fara preturi la produse insa ssper ca aceasta “evitare” sa nu se intoarca :))

    Reply
  6. Marina
    Marina says:

    Daca nu esti pregatita sa-ti fiscalizezi hobby-ul, nu de colegele de breasla ar trebui sa te jenezi ci de ANAF, ca si acela poate pune intrebari pe persoana fizica si sa te amendeze ca nu functionezi in cadru legal. Daca ascunzi pretul, nu inseamna ca donezi ceva, nu? Sunt si site-uri mari de e-commerce, unde platesti o taxa si se ocupa ei, tu trebuie doar sa expediezi corect produsele si sa-ti faci reclama cu un link catre locul tau de pe site si cu pozele minunate pe social media. Nu e asa greu, poate merita incercat.

    Reply
  7. Laura
    Laura says:

    Uite, eu făceam așa cand aveam un produs custom la care prețul varia în funcție de material, gramaj, model, prețul din piață al aurului. Pagina funcționa ca un catalog de prezentare a ce am făcut, însă nu avea rost să pun prețul pentru că la același model putea fi o diferență de peste 3000 de lei datorată materialului folosit. Oricum, aveam nevoie de client pentru a-i lua măsurile, deci dacă voia să cumpere trebuia să ne întâlnim sau să îi trimit un kit de amprentare. Din afară păreau similare produsele și cred că s-au frustrat câțiva clienți pe faptul că nu erau menționate la fiecare postare.

    Reply
  8. Iuliana Iuliana
    Iuliana Iuliana says:

    Eu am patit-o chiar mai rău. Într-o optica Lensa Kids, magazin fizic , in mall, nu aveau preț pe etichetele ramelor. După ce întrebat la vreo 3 rame, care îmi plăcuseră dar erau mult peste bugetul alocat, m-am enervat teribil și am ieșit bombănind. Răspunsul a fost că schimbă des prețul și sunt promoții dar se văd doar la ei in calculator. Merci frumos – stați cu promoțiile in calculator, că eu am cumpărat rame pentru fi-miu de la o altă optică din același mall.

    Reply
  9. sibarit
    sibarit says:

    Sunt de acord cu fiecare cuvant din acest articol . Sper sa il citeasca si cativa dintre micii creatori si sa realizeze cate vanzari au ratat pentru ca au aceasta practica .

    Reply
  10. Andrei
    Andrei says:

    Cumva impartasesc opinia cand e vorba de lucruri pe care doresc sa mi le cumpar si in acelasi timp nu pun preturi pentru produsele pe care le fac (intre 2000-30000lei). Materialele pe care le folosesc au niste fluctuatii de pret de ordin +/-50% in functie de sursa pe care o gasesc. Daca fac mai multe produse la aceeasi comanda sau grupez doua trei comenzi din acelasi material, pot obtine de la furnizori reduceri mari pe care le pot transfera clientului. Nu fac produse pe stoc pentru ca nu imi permit sa investesc si sa le depozitez cu riscul de a nu le vinde. Ca sa fiu sigur ca nu lucrez in pierdere sau pe bani foarte putini, as putea sa pun un pret mare, insa mi-e frica ca as fi catalogat ca lucrez doar pentru consumatorii de lux, ceea ce nu e cazul.

    Reply

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Mi-am propus să nu mai cumpăr niciun produs care nu are prețul afișat; […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *