Înainte să încep aş vrea să spun că, din punctul meu de vedere, acesta este un subiect început de câţiva ani şi care cred că nu este încă tratat atât de serios pe cât ar trebui. În practică, nu în teorie. Nu este un text pentru că nişte oameni se plictiseau, ci este încă un text care se vrea a fi un semnal de alarmă. De obicei textele astea fac tamtam pe moment şi apoi uităm şi ne întoarcem la ale noastre, fără să schimbăm mare lucru. Ale noastre însemnând industria asta de comunicare care se poate dezvolta frumos, sau care o va lua pe arătură pentru că fiecare contribuie cu ceva la asta.

Să vă spun direct ce m-a determinat să scriu. Ieri am văzut o postare cu interviul Antoniei care spunea că nu are permis de conducere. Ca de fapt şi-a luat permisul la 16 ani în SUA, însă nu poate circula cu el astfel că pentru a şofa în România este nevoie să facă şcoala de şoferi. Până aici ok. Fiecare e liber să facă sau să nu facă şcoala de şoferi. Apoi mi-am amintit şi-au amintit alţii că Antonia este imaginea Volvo. În capul meu de om care lucrează în media/comunicare de 12 ani de zile, strategia, traiectoria, obiectivele şi implementarea arată puţin altfel. Aşa că sunt tare curioasă de “de ce-ul” din spatele lucrurilor. Serios, mă interesează fenomenul acesta de asociere de imagine şi pot să zic ok la motive şi obiective clare şi pertinente. Bine, în cazul Antoniei, mi-am făcut cumva o părere (nu bag mâna în foc că e corectă sau greşită), dar ea a avut campanii simultan cu Vodafone “cu cât stai mai mult pe net cu aia primeşti mai mult net” şi cu Avon “să nu mai iubim lumea virtuală şi să fim prezenţi în real life”. Clipul 1 – aici. Clipul 2 – aici.

Să revenim. Scriam pe facebook că mi-ar plăcea să stau de vorbă cu nişte influenceri/vedete, cu agenţii dar şi cu clienţi care au făcut sau n-au făcut treaba asta, pentru că sincer mă interesează motivul. Pot să accept şi să înţeleg o campanie de imagine şi o şedinţă foto. Ne plac şi femeile frumoase, şi bărbaţii frumoşi, şi maşinile puternice şi orice mai este frumos pe lumea asta. Atâta timp cât e asumat şi exprimă clar scopul şi durata vizitei. Dar până la a primi sfaturi de sănătate, pastile de slăbit promovate de dive pe instagram sau alte treburi care pot dăuna sănătăţii, e o cale foarte lungă, greşită şi care ar trebui oprită. Şi singura variantă de a face curăţenie în mediul acesta este, cred eu, ca lucurile să fie făcute cum trebuie atât de clienţi, cât şi de agenţii şi influenceri. Motiv pentru care, aseară am reuşit să stau de vorbă cu câteva persoane foarte cunoscute şi branduri importante din categoriile enumerate mai sus. Deci, m-am apucat să îi întreb lucruri, curiozităţi de-ale mele sau să văd ce cred ei că urmează în viitorul apropiat.

Agenţie 1

Ce contează cel mai mult în alegerea influencerilor pentru o campanie? Afinitatea naturală a persoanei respective cu produsul și interesul comunității sale pentru produsul respectiv. La asta, se adaugă, desigur, nivelul de educație și de venituri al comunității, genul de discuții pe care le are comunitatea, o mulțime de variabile… Contează de multe ori și cât de mare e comunitatea, dar noi lucrăm în general pe produse de lux, iar pe acest segment toată lumea e de acord că nu cifrele primează.

Ce ar trebui să conteze? Cele de mai sus.

Este mai important brand awareness-ul vedetei/influencer-ului sau potrivirea cu produsul? Pentru noi e mai importantă potrivirea cu produsul. Nu vorbim numai despre o vedetă sau un influencer, ci și despre comunitatea sa, despre ce consideră și comunitatea sa că e credibil și potrivit în materie de asociere pentru vedeta respectivă și.. nu în ultimul rând, relevant pentru ea, pentru comunitate. La fel ca în cazul relațiilor cu media, contează, desigur, ca un jurnalist să considere valoroase materialele sau informațiile pe care le primește de la tine, dar acela e doar primul pas. Misiunea ta nu este să ajungi să convingi doar jurnaliștii sau influencerii de utilitatea unor informații sau a unor produse, ci și pe (sau mai ales pe) cititorii lor. Dacă judeci din perspectiva asta, ai mai puține șanse să greșești și să forțezi nota.

Cum te afectează pe tine ca agenţie o asociere prost aleasă? Ca să mă exprim plastic.. râde lumea.. Funcționăm cu toții pe o piață foarte mică, ne știm proiectele, clienții, stilul de lucru, orice faux pas iese la iveală.

Dar pe client? Depinde de obiectivele pe care și le-a propus pentru proiectele care implică influenceri. Orice proiect care nu reușește sau reușește să facă mai mult valuri decât vânzări, trebuie evaluat, explicat, corectat. Nu e simpatic.

Care e treaba cu pişcotarii? La care dintre ei te referi? De cei din presă (Nicolina & Co.) noi ne ferim cu succes de 20 de ani. În mediul de influenceri, e mai complicat de definit” pișcotăreala”. Câteodată numele e atribuit de unii altora pe criterii pur subiective. Câtă vreme îți e clar ce obiective de comunicare ai pentru proiectul pe care vrei să-l faci cu x sau cu y și știi că el și numai el te poate ajuta să răspunzi briefului, asta e.

Cum definiţi termenul, ce faceţi cu ei? Pentru noi, extrapolând termenul din presă, pișcotarii sunt cei care” mimează” o meserie de comunicare în scopul de a-ți atrage interesul sau bugetele.

Există cazuri în care clientul vrea să lucreze cu o anumită vedetă care nu s-ar potrivi cu produsul? Multe.

De ce? Pot fi criterii subiective, pot fi briefuri cu tipare venite din străinătate.

Clientul este conştient de publicul ţintă şi comunică mesajul potrivit? Clientul poate fi câteodată conștient doar de publicul lui de vânzări. De publicul lui de comunicare trebuie să fii conștient tu. Și găsirea mesajului potrivit tot în sarcina agenției cade, cel mai bine cu ajutorul său cu consimțământul influencer-ului respectiv. Chestiile pe care le gândim noi la birou sau la bere pot foarte bine să nu se potrivească cu părerile sau personalitatea unui influencer și, cum el își cunoaște cel mai bine și propria persoană, și comunitatea, e foarte bine să fie implicat în conturarea mesajului.

Cum vezi viitorul apropiat în colaborările de genul acesta? Mai inspirate, mai firești, mai convingătoare, mai selective.

Agenţie 2

Mi se pare important să se potrivească cât mai mult. La valori, la tipologia de consum, la cunoștințele despre produs/serviciu. O altă coordonată pe care o luăm în calcul în agenție e colaborarea anterioară cu un produs asemănător de la un brand concurent. Oricât de mult ne-ar plăcea nouă unii influenceri, nu poți să zăpăcești audiența.

O asociere prost aleasă poate să ducă la o criză de imagine în doi timpi și trei mișcări. Și nu doar pentru că influencerul e prost ales, ci și pentru că în ziua de azi nu-și mai bate nimeni capul să ofere informații complete despre un produs/brand. Influencerii adevărați au o comunitate curioasă, iar oamenii din comunități pun întrebări; la ce bună interacțiunea dacă influencerul nu comunică cu fanii? Am văzut n situații în care influencerul ales pentru campanie nu făcea follow up, pe ideea „nu m-a plătit nimeni să fac community management”. Așa că ar trebui să luăm în considerare toate aspectele astea atunci când alegem influencerii cu care ne asociem, client sau agenție.

Cu pișcotarii e altă poveste și asta ține foarte mult de obsesia clienților de a face conferințe de presă sau evenimente la care cer un anumit număr de oameni. Adevărul este că mulți dintre jurnaliștii/bloggerii care scriu nu vin la evenimente sau la conferințe de presă pentru că sunt ocupați, iar ăia care vin nu scriu. Îmi doresc mult să înțelegem cu toții că decât să cheltuim o căruță de bani pe evenimente, mai bine îi direcționăm spre digital marketing sau facem orice altceva cu banii respectivi (cum ar fi, o campanie cu influenceri bine aleși, și așa se cheltuie niște sume colosale pe evenimentele astea fără sens). Eu, una, i-am exclus de pe listele mele de presă cu totul, iar clienților le spun toate cele de mai sus.

Sigur că fiecare client are câte un preferat, că și la clienți lucrează oameni care au afinități. Am trecut și noi prin momente în care clienții au cerut un anumit om cu expunere despre care noi știam sigur că nu se potrivește, iar în cazurile astea riscăm destul de tare: îi facem întâlnire clientului cu influencer-ul. Să se cunoască, să vorbească, să se lămurească despre situația de fapt. De două ori s-a întâmplat asta, de fiecare dată clientul a ales să meargă pe mâna noastră și a renunțat la idee. În general, insistăm foarte tare atunci când credem că influencerul nu e potrivit, iar dacă clientul nu ascultă, scriem negru pe alb că nu ne asumăm rezultatele. Uneori funcționează, alteori pierdem clientul.

Cred că, așa ca în alte cazuri de comunicare digitală, și treaba asta cu influencerii o să se cearnă și companiile/agențiile o să înțeleagă tot mai bine cum să aleagă și cum să pună problema. Trebuie să mai avem încă puțină răbdare și, în tot timpul ăsta, să ne facem treabă cât putem mai bine.

Agenţie 3

Ce contează cel mai mult în alegerea influencerilor pentru o campanie? Ce ar trebui să conteze? În primul rând, să aibă o imagine clean şi să ştim că istoricul colaborărilor sau portfoliul actual nu influenţează campania în care îl implicăm. Mai mult, căutăm să aducă plus-valoare proiectelor în care îl integram şi să obţinem rezultate relevante pentru client.

Este mai important brand awareness-ul vedetei/influencer-ului sau potrivirea cu produsul? Credem că depinde de scop. Pot spune sincer că noi îi admirăm şi mereu am fost fanii bloggerilor din “garda veche” cum se spune. Dacă vrei să muţi munţii din loc, tot cu ei faci treaba în continuare. M-aş bucura să avem cât mai multe proiecte în care să îi implicăm. În acelaşi timp, ne bucurăm să vedem şi câteva nume din noul val care au ceva de spus.

Cum te afectează pe tine că agenţie o asociere prost aleasă? Dar pe client? Aş zice că dacă faci o alegere greşită în această direcţie, poţi să îţi scrii singur demisia din industrie.

Care e treaba cu pişcotarii? Cum definiţi termenul, ce faceţi cu ei? Toţi ne bucurăm de cadouri/ “surprize”, let’s admit this. De ce nu s-ar bucura şi influencerii? Nu există receiver fără sender. Până să punem etichete, hai să ne gândim who started this.

Există cazuri în care clientul vrea să lucreze cu o anumită vedetă care nu s-ar potrivi cu produsul? De ce? De obicei facem împreună alegeri, astfel încât să obţinem cele mai bune rezultate. Ne place să lucrăm cu oamenii cu care putem face echipă.

Clientul este conştient de publicul ţintă şi comunică mesajul potrivit? Nu întotdeauna, dar aici intervine şi rolul nostru. Uneori e nevoie şi de puţin guidance.

Cum vezi viitorul apropiat în colaborările de genul acesta? Spun doar că ne dorim rezultate şi portofoliu extins de proiecte şi clienţi, dar nu cu orice preţ.

Client 1. Fashion.

V-aţi asociat vreodată numele cu o vedetă/influencer care s-a dovedit alegerea greşită? Ce ar putea merge prost?
Cum se aleg vedetele pentru a fi imaginea produsului vostru sau influencerii cu care colaboraţi? Este mai important awareness-ul vedetei sau potrivirea cu produsul? Ce se urmăreşte în urma asocierii cu nume cunoscute? Cum îţi afectează brandul o asociere aleasă greşit? În cazul unei asocieri e mai important awareness-ul sau rezultatele?

Ca owner de brand am făcut o alegere greşită în privinţa asocierii cu o vedetă. Nu este important awarenessul vedetei cât potrivirea cu produsul companiei. În primul rând, cred că una dintre condiţiile principale este ca vedeta să placă produsul respectiv şi să îl ultilizeze în viaţa de zi cu zi, pentru că dacă nu îi place produsul se simte şi se vede. Clar este mult mai importantă potrivirea decât awareness-ul persoanei care îl promovează. Am avut o situaţie acum 5 când când am avut o şedinţă foto cu o vedetă şi datorită faptului că nu se potrivea cu brandul şi clienţii brandului, a trebuit să scoatem pozele de pe site pentru că reacţia clienţilor a fost una vehementă, tocmai datorită faptului că nu percepeau ca fiind vedeta potrivită cu produsul.

Din păcate în România brandurile se asociază cu vedete, cu influenceri, pentru că românul încă are mentalitatea “dacă poartă vedeta X produsul înseamnă că este de calitate” şi clar îşi face o altă părere despre produs. Una mai bună. În urma asocierii cu nume cunoscute se urmăreşte clar creşterea vizibilităţii brandului şi în aceeaşi măsură a încrederii oamenilor în brandul respectiv. Asocierea brandului cu o vedetă care nu se potriveşte poate afecta, inclusiv până la pierderea clienţilor, acei returning customers. O asociere foarte proastă te poate “scăpa” de 15 până la 50% din clienţii existenţi. Am avut inclusiv o colaborare cu un manechin internaţional, o fată foarte frumosă şi uşor prea sexy, însă pozele nu au prins la public, nu au avut reach pe reţelele de socializare. Am fost nevoiţi să ascundem câteva păreri exprimate de plaja noastră de cliente întrucât pozele erau mult prea sexy prentru produsele noastre.

Client 2. Banking.

V-aţi asociat vreodată numele cu o vedetă/influencer care s-a dovedit alegerea greşită? Ce ar putea merge prost? Din fericire încă nu:) în general alegem oameni care pe lângă faptul că sunt influenceri ne sunt și clienți. Suntem destul de atenți la asta pentru că altfel nu credem că omul respectiv are credibilitate. Adică în special pe domeniul ăsta, ideea de a vinde fără a folosi ni se pare că e în dezavantajul brandului. In momentul de faţă chiar avem colaborări cu influenceri care folosesc noul nostru produs și când nu sunt camere în jur și e foarte fain. Asta se leagă de experiență – e greu să explici un produs bancar cuiva care chiar nu e interesat.

Cum se aleg vedetele pentru a fi imaginea produsului vostru sau influencerii cu care colaboraţi? Despre ce vorbește în general și cum vorbește. Nr followeri și tipologia lor- ne uitam să fie un pic educați și peste 18 ani. Alte asocieri cu alte branduri – aici ar fi super ca influencerul să fie ultra mega selectiv. Preţ (pentru că… bugete).

Este mai important awareness-ul vedetei sau potrivirea cu produsul? Big yes pentru potrivire. De aceea îi găsim un pic mai greu și suntem un pic reticenți la campanii cu influenceri.

Ce se urmăreşte în urma asocierii cu nume cunoscute? Brand awareness aproape de fiecare dată și aducerea produsului în top of mind pe categoria lui.

Cum îţi afectează brandul o asociere aleasă greşit? Well aici nu prea lăsam lucrurile la voia întâmplării, adică nu aprobăm o postare a influencerului dacă informația nu e ok sau modul în care o spune nu e credibil – mai bine renunțăm cu totul. 

În cazul unei asocieri e mai important awareness-ul sau rezultatele? În cazul nostru awareness, rezultatele vin prin alte campanii, nu cu influensări.

Client 3. Auto.

V-aţi asociat vreodată numele cu o vedetă/influencer care s-a dovedit alegerea greşită? Ce ar putea merge prost? În primul rând aş face distncţie între vedetă şi influencer. Vedetă este cea care generează acoperire media organică. Influencer este cel care generează vizibilitate prin canale proprii de comunicare (vlogger, blogger etc.). Avem mai multe colaborări cu vedete/personalităţi. De principiu primesc automobile pentru utilizare pe termen lung (şase luni/un an). Încercăm să obţinem materiale media prin care asocierea este vizibilă şi, în acelaşi timp, să valorificăm apropierea personlităţii de marcă – de exemplu participarea acesteia la evenimente. Căutăm dezvoltarea unei legături organice, autentice. Primul lucru care poate să meargă prost este ca asocierea să nu funcţioneze, să nu existe click între “personaj” şi marcă. O a doua potenţială problemă este că ulterior colaboratorul să se dovedească inflexibil şi să nu reuşim proiectele pe care ni le propunem. În final, asocierea se poate dovedi neinspirată, sau personalitatea poate deveni controversată prin acţiunile sale (de exemplu un sportiv poate fi implicat într-un scandal de dopaj). Cu influencers colaborarea este asemănătoare cu presa de specialitate – primesc automobile la test pe perioade scurte (2-3 zile până la o săptămână). Colaborarea este reflectată printr-un material pe canalele proprii ale influencer-ului.

Cum se aleg vedetele pentru a fi imaginea produsului vostru sau influencerii cu care colaboraţi? Pentru că nu căutăm awerness, ci întărirea unor atribute ale brandului/produselor, ar trebui alese personalităţi care reflectă anumite valori. În multe situaţii însă asocierea este foarte subiectivă, influenţată mult de opţiunile personale ale celor care fac alegerea. Este mai important awareness-ul vedetei sau potrivirea cu produsul? Pentru că suntem este una din cele mai vizibile mărci auto din piaţă, căutăm se dezvoltăm colaborări care fac un transfer pozitiv de imagine către marcă: rafinament, exclusivitate, performanţă. De aceea am încercat asocieri cu personalităţi şi nu vedete. 

Ce se urmăreşte în urma asocierii cu nume cunoscute? Am explicat mai sus – construirea unei imagini şi nu awerness. Asocierea cu personalităţi poate să asigure transfer de imagine pozitiv către brand sau poate să capteze atenţia audienţei şi să dea şansa brandului să se exprime prin vocea personalităţii aleasă. Uneori asocieri neaşteptate, aparent incompatibile, pot să genereze interes şi să capteze atenţia. Şi în acest caz însă mesajul este mai important decât simpla prezenţă în atenţia publică. 

Cum îţi afectează brandul o asociere aleasă greşit? Din punctul meu de vedere este foarte greu să faci greşeli majore de comunicare. Într-un mediu în care publicul este inundat de mesaje, atât mesajale pozitive, cât şi cele negative se pierd repede într-un flux continuu de mesaje. Din acest punct de vedere, consistenţa şi coerenţa e cea mai importantă, asigură întărirea percepţiei publice. Sunt excepţii, bineînţeles, mai ales cu ştiri negative atât de puternice, că ies în evidenţă din aglomeraţia zilnică. Soluţia este, pe cât posibil, o măsruare a răspunsului public asupra diferitelor asocieri (fie prin studii sociologice, fie analizând răspunsul media, fie printr-o analiză complet neprofesionistă şi greşită a răspunsurilor din social media) şi o adaptare permanentă a mesajelor.

În cazul unei asocieri e mai important awareness-ul sau rezultatele? Personal cred în legături autentice, pe termen lung. Cel mai important este să existe o chimie intre brand şi persoana care se asociază cu brandul, numai aşa „vedeta” poate deveni un ambasador eficient.

Client 4. Cultură.

V-aţi asociat vreodată numele cu o vedetă/influencer care s-a dovedit alegerea greşită? Ce ar putea merge prost? Nu mi s-a întâmplat, asta și pentru că experiențele mele cu influenceri sunt reduse și influencerii cu care am lucrat de-a lungul timpului nu sunt chiar cei clasici aflați în topuri și rapoarte. Prefer să lucrez cu oameni pe care îi știu implicate direct în domeniul în care am un produs cultural de promovat.

Este mai important awareness-ul vedetei sau potrivirea cu produsul? Cu siguranță potrivirea cu produsul. Niciodată nu m-am uitat la cifrele lor ci la calitatea conținutului său la calitatea publicului pe care îl au și care este potrivit sau nu cu produsul meu.

Ce se urmăreşte în urma asocierii cu nume cunoscute? Desigur că o vizibilitate mai mare, accesul la un public la care altfel e greu de ajuns sau căruia îți este greu să-i câștigi încrederea. Un produs recomandat de o persoană în care ai încredere este un produs pe care îl cumperi mai ușor decât dacă vezi o reclamă direct a aceluiași produs. Te bazezi și pe capitalul de încredere pe care influencerul respectiv îl are.

Cum îţi afectează brandul o asociere aleasă greşit? Brandul/produsul cultural ajunge la un public nepotrivit și este interpretat ca un produs prost sau targetul este greşit și atunci investiția nu-și are sensul.

În cazul unei asocieri e mai important awareness-ul sau rezultatele? Clar rezultatele.

Blogger 1

Ai promovat vreodată un produs pe care nu îl foloseşti, care nu e extraordinar sau nu ţi se potriveşte pentru că bugetul era bun? Dacă da, de ce? Dacă nu, de ce? În general promovez produse cu care rezonez sau pe care le cunosc/folosesc/folosit, însă am promovat şi produse noi sau pe care nu le-am folosit în ideea în care am expus prezenţa lor pe piaţă, dar fără să vorbesc de beneficii dacă acestea nu au fost testate de mine în prealabil. Pentru mine comunitatea este mult prea importantă ca să pierd timpul şi munca investită în creşterea ei pentru un contract, indiferent de sumă. În general dacă nu simt proiectul şi nu văd un unghi personal din care să îl abordez, nu accept campanii.

E mai importantă imaginea ta când te asociezi cu un produs/serviciu/companie sau e mai important bugetul? Produsul/serviciul promovat este cel mai important vs. Buget. În momentul în care eu promovez ceva, automat sunt asociata cu produsul/serviciul respectiv. Îmi fac temele şi pun întrebări ca să am toate datele înainte de a începe orice colaborare. Dacă serviciile/produsul reprezintă vreun risc, zic frumos pas.

Exista repercusiuni? Atât pentru tine că blogger/vlogger/vedeta cât şi pentru audienţa ta? Repercusiunile există în momentul în care nu ai toate datele sau nu te informezi şi te trezeşti cu cine ştie ce bomba, iar pierderi sunt de ambele părţi: influencerul îşi pierde credibilitatea în fata comunităţii, iar brand-ul în fata clienţilor.

Cum crezi că vor evolua colaborările de genul ăsta şi cum vor afecta sau ajuta ele industria media? Cine e responsabil? Piaţa este în continuă schimbare şi evoluţie, ce ieri era mega hot, mâine e lame. Trebuie să stai conectat şi actualizat, însă fără a face compromisuri doar pentru a rămâne pe val. În acest domeniu este importantă coloana vertebrală pentru că eşti la un click distanţă de orice ai făcut/promovat la un moment dat în trecut. Responsabili pentru situaţiile de genul Volvo X Antonia suntem cu toţii: agenţiile şi companiile care au intrat în mirajul cifrelor şi nu se uită atent la comunităţile şi afinităţile influncerilor cu brandul lor şi influencerii pentru că acceptă campanii/proiecte doar pt bani.

Blogger 2

Ai promovat vreodata un produs pe care nu il folosesti, care nu e extraordinar sau nu ti se potriveste pentru ca bugetul era bun? Daca da, de ce? Daca nu, de ce? Nu. Niciodată. Nu-mi fac un titlu de glorie din asta, a fost alegerea mea pur și simplu. Eu pornesc de la doua premise în relația cu oamenii care mă citesc. Prima: ne respectăm reciproc. A doua: nu ne luăm reciproc de proști. Ei se țin de partea lor, prin faptul că mă citesc, lasă comentarii smart, nu sunt niciodată hateri, citesc mult și avid (eu scriu mult, iar oamenii ăștia îmi dau mesaje că le plac articolele mele fiindcă sunt LUNGI), pe scurt sunt o comunitate cu care mă mândresc și care are niște așteptări de la mine. Tocmai fiindcă ne respectăm și nu ne subestimăm reciproc, eu nu pot să promovez ceva în care nu cred, considerând că oamenii nu-și vor da seama. Își dau seama lesne, că de asta sunt oameni smart, și a doua oară n-ar mai avea încredere în mine. Am muncit prea mulți ani ca să arunc totul la coș pentru o campanie. Never. Din condei se poate face orice, poți să naști o poveste palpitantă și despre un capac de pix, dar nu vreau să fac lucrurile cu orice preț.

E mai importanta imaginea ta cand te asociezi cu un produs/serviciu/companie sau e mai important bugetul? Amândouă. Trebuie să-mi placă realmente brandul și să fie un buget compatibil cu nivelul de muncă implicat. Dar, ca idee, mai degrabă am făcut campanii pe un buget mai mic fiindcă ideea mi-a plăcut foarte tare decât invers, să fac o campanie care nu-mi place fiindcă bugetul era mare. Am refuzat multe campanii bune financiar pentru că nu mă vedeam scriind despre acel produs, despre acea idee, consideram că nu pot să-mi fac meseria la nivelul la care sunt eu obișnuită. Cu ideile și propunerile e la fel ca-n viață: ai chimie cu unii oameni, cu alții nu. Eu încerc să fiu sinceră cu mine însămi și să-mi ascult instinctul.

Exista repercusiuni? Atat pentru tine ca blogger/vlogger/vedeta cat si pentru audienta ta? Aici se cuvine un corolar: eu sunt și un caz fericit, primesc multe propuneri și am privilegiul de a tria din ele. Nu știu ce să îi spun unui tânăr aflat la început de drum, care are impresia că un refuz poate însemna o ușă închisă în nas pentru totdeauna. Dar – din experiența mea – niciodată un NU nu mi-a închis o ușă, și asta fiindcă am fost sinceră cu oamenii: le-am zis adevărul și am folosit argumente logice. Le-am spus fix ce era: că nu simt o afinitate cu brandul cu pricina și nu aș fi convingătoare, că nu simt proiectul respectiv, că nu cred că target-ul meu e potrivit pentru ei, că n-ar prinde la comunitatea mea. Cu argumente logice, fiindcă eu îmi cunosc comunitatea bine. Nu doar că nimeni nu s-a supărat, dar cu unii dintre ei după ceva timp chiar am ajuns să facem alte campanii, mai potrivite, pe alte branduri, alte idei. Au apreciat faptul că le-am răspuns onest și argumentat, nu pe modelul „N-am chef”, dar nici pe limbajul de lemn cu „Am alte provocări în această perioadă…”.

Cum crezi ca vor evolua colaborarile de genul asta si cum vor afecta sau ajuta ele industria media? O colaborare onestă și potrivită stilului/specificului platformei respective este ceva firesc în relația unui jurnalist/blogger/vlogger cu brandurile. Dar acest firesc este, la fel ca în orice domeniu, greu de realizat. Și de multe ori e o tentație mare de o parte sau alta, însă depinde care e scopul tău, ca brand și ca „influencer” (deloc nu-mi place acest cuvant). Vrei sa fii coerent pe termen lung sau vrei niste like-uri de moment sau niste bani de moment? Am primit multe oferte „de nerefuzat”, dar care știam că nu vor face bine brandului meu pe termen lung. Știam încotro vreau să cresc și nu aia era direcția. Cred că la fel gândesc și brandurile. În România avem însă probleme cu termenul lung, pe toate planurile.

Cine e responsabil? Fiecare pentru el. N-am dat niciodată lecții nimănui, de așa da sau așa nu, fiindcă e greu să te pui în papucii altuia. Dar cred că fiecare dintre noi e responsabil pentru conținutul pe care-l aruncă în lume și pentru oamenii care îl urmăresc. Indiferent dacă ai 10, 20, 1.000 sau 1.500 de urmăritori, devii responsabil, ai o comunitate care crede în tine și depinde ce alegeri vrei să faci.

Vedeta 1

Ai promovat vreodată un produs pe care nu îl foloseşti, care nu e extraordinar sau nu ţi se potriveşte pentru că bugetul era bun? Dacă da, de ce? Dacă nu, de ce? Nu promovez ce nu folosesc direct.

E mai importantă imaginea ta când te asociezi cu un produs/serviciu/companie sau e mai important bugetul? Imaginea mea contează mai mult. Nu promovez alcool, tutun, produse ale unor companii controversate sau politicieni.

Cum crezi că vor evolua colaborările de genul ăsta şi cum vor afecta sau ajuta ele industria media? Nu ştiu cum va evolua piaţă. Ştiu doar că brandurile vin tot mai mult spre noi, dar cu pretenţii tot mai mari.

Vedeta 2

Ai promovat vreodată un produs pe care nu îl foloseşti, care nu e extraordinar sau nu ţi se potriveşte pentru că bugetul era bun? Dacă da, de ce? Dacă nu, de ce? Am promovat doar produse pe care le utilizez! Pentru mine, pentru credibilitatea mea și pentru eficiența comunicării, am ales de fiecare dată să mă asociez cu branduri, produse și servicii care sunt conforme cu valorile mele (unele poate aspiraționale pentru mine dar pe care cu siguranță le-aș fi achiziționat dacă mi-aș fi permis – aici este o discuție legată de ceea ce ne dorim și ceea ce ne permitem). În schimb, am fost dispusă să fac contracte/colaborări mai puțin avantajoase financiar pentru mine, deoarece am empatizat cu o anumită filozofie a brandului – uneori fiind vorba despre branduri de nișă sau afaceri la început de drum care merită sprijinite.

E mai importantă imaginea ta când te asociezi cu un produs/serviciu/companie sau e mai important bugetul? Așa cum ziceam și mai sus, primul criteriu pentru a răspunde afirmativ unui proiect este să mi se potrivească și să pot comunica natural. Apoi discutăm și de bani…

Exista repercusiuni? Atât pentru tine ca blogger/vlogger/vedeta cât şi pentru audienţa ta? Voi vorbi strict din punctul meu de vedere. Audiența mea este una educată. Sunt oameni care își dau seama imediat dacă îi mint sau nu. De fiecare dată am fost atenționată când mi-a scăpat chiar și o mică greșeală gramaticală. Îți dai seama ce reclamații aș fi avut dacă nu eram” pe bune”? Am o gândire destul de strategică pe termen lung. Îmi respect publicul așa cum mă respect și pe mine. În plus, toată comunicarea mea are la bază realitatea pe care o trăiesc. Sunt căsătorită de 14 ani, am copii deja mari – deci îți pot vorbi în mod real despre familie, relații, cum se mențin, ce greutăți apar etc. Fac sport, pe bune, nu doar în poze pentru că dă bine și e la modă – și fac de la 15 ani constant. Mănânc echilibrat (unii zic sănătos) de când m-am născut, pentru că așa am fost crescută – nu am descoperit la 30 de ani că fructele și legumele sunt sănătoase. Dacă vreau să mănânc un burger, o voi face și nu mă voi da vegetariană ca să impresionez audiența. Dar nu contenesc să mă minunez de colegele de breaslă care duc vieți total diferite de ceea ce postează. Și cel mai tare mă surprind brandurile care fac asocieri fără să” investigheze” un pic realitatea din teren.

Cum crezi că vor evolua colaborările de genul ăsta şi cum vor afecta sau ajuta ele industria media? Cine e responsabil?Cred că lucrurile se vor cerne. Deja a început o selecție foarte atentă și din partea agențiilor, care caută tot mai mult calitatea în loc de cantitate, seriozitatea partenerului cu care vor să colaboreze (foarte important să faci ceea ce ai promis că vei face, să respecți deadline-uri, brief etc – știi cât de des NU se întâmplă așa?) Am constatat toate acestea după cantitatea de propuneri de colaborare pe care o primesc zilnic. Refuz mult. Din punctul meu de vedere, responsabilitatea este în special a factorilor de decizie. Ei sunt cei care trebuie să facă alegerile istețe.

 

Cam asta am reuşit să fac aseară. Să stau la discuţii cu oameni din industrie, cu companii şi branduri foarte cunoscute şi să încerc să iau de la fiecare punctul de vedere din perspectiva clientului/agenţiei/vedetei. Partea bună e că îmi plac principiile enunţate mai sus, cu toate că sunt puţin diferite între ele. Asta era şi ideea. Să vedem că există un punct de vedere la care poate nu ne-am gândit. Partea mai puţin bună este că încă sunt interesată şi de punctele de vedere şi argumentele celor care nu lucrează aşa, măcar să ştim o treabă. M-au întrebat câteva persoane din cele de mai sus ce mi-a venit să fac asta. Le-am spus că atâta timp cât pot să contribui cu ceva la linia e plutire a industriei ăsteia din care facem parte, eu sunt happy. Mi s-au mai promis răspunsuri. Promit să fac update pe măsura ce le primesc. Şi dacă mai vrea cineva să răspundă anonim la cele de mai sus, i am here.

 

 

 

3 replies
    • andra nistor
      andra nistor says:

      Lucrul cu influencerii poate fi foarte benefic atâta timp cât se aleg cei potriviți. Asta e face în funcție de obiectivele pe care le ai. Macro influencerii pot aduce brand awareness. Micro influencerii au o comunitate mult mai închegată și, din punctul meu de vedere, fiind mai nișati, beneficiază de o încredere mai mare în comunitatea lor. Contează foarte mult și dacă influencerul folosește și recomandă produsul sau serviciul respectiv.

      Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *