Duminică, pe 24 ianuarie, pe lângă Mica Unire a fost și Ziua Internațională a Educației, decretată de ONU. Ei bine, și pentru că tot milităm pentru educație, am zis să dau câteva cifre. Din păcate nu sunt deloc bune, dar sunt extrase din ultimul raport de țară al Comisiei Europene.
- Între 2007 și 2017, numărul copiilor din învățământul preuniversitar a scăzut cu 14%.
- 10% din școli sunt supraaglomerate, în timp ce 58% au capacitate excedentară.
- 38% dintre școlile din mediul rural și 7% din mediul urban au toalete exterioare, fără apă curentă și canalizare. Școlile duc lipsă de laboratoare, biblioteci, iar autobuzele școlare nu sunt suficiente.
- 58.5% dintre grădinițe au capacitate excedentară.
- 15.7% dintre copiii cu vârstă cuprinsă între 0 și 3 ani sunt înscriși la creșă, față de media UE de 34%, inclusiv din lipsa de creșe.
- 18.1% au părăsit timpuriu sistemul de învățământ și de formare profesională
- 44% dintre copii rămân neșcolarizați
- 3.7% din PIB investiții în educație (cel mai scăzut procent din Europa).
Anul trecut, directorul pentru Educație al OECD, Andreas Schleicher, cel care conduce organizația ce organizează testările internaționale de tip PISA, a vorbit despre cum arată educația în România. Arată groaznic, trist și dezolant. Vă spun. Dacă aveți 2,5 ore la dispoziție, acesta este linkul de pe youtube.
“Aș vrea să încep prin a ne întoarce în anul 2000, când noi, la OECD, am început să urmărim progresul în educație, într-un domeniu precum citirea. În anul 2000, citirea era simplă. Să înveți pe cineva să citească însemna să îl înveți să extragă diverse cunoștințe din texte cu referințe bine puse la punct. Dacă nu știai răspunsul, căutai într-o enciclopedie și știai că răspunsul găsit este adevărat. Acum, dacă nu știi răspunsul la o întrebare, cauți pe Google și găseșți 10.000 de răspunsuri la întrebarea ta. Și nimeni nu-ți spune ce e corect și ce e greșit, ce e adevărat și ce nu e adevărat. Alfabetizarea nu înseamnă să știi să extragi cunoștințe, înseamnă să construiești cunoștințe, să navighezi printre lucruri ambigue.” Andreas Schleicher
Cel mai recent raport PISA arată cifre alarmante pentru România: 44% analfabetism lingvistic, 44% analfabetism numeric, 45% analfabetism științific.
Bănuiesc că nu mai este cazul să stau să explic de ce avem nevoie de educație și de ce avem nevoie să punem noi mâna și să ne educăm, dacă nu ne educă alții. Dacă vreți neapărat să explic, mai scriu un articol. Dar nah, o să fie și acela sensibil și iar activez oamenii de pe internet care se simt lezați. Nu că m-ar deranja asta.
Despre cei de la BRIO știam de la colega mea, pentru că fetele ei folosesc testele lor. Ce sunt testele BRIO? Sunt teste digitale standardizate, prin care elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștințele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăți performanța la examene. Ce nu știam eu este că este prima și singura platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români. Ba mai mult, începând cu 21 ianuarie 2021, elevii își pot testa gratuit pe site nivelul de literatie. Oamenii ăștia au elaborat testele acestea fix pentru a evalua nivelul de alfabetizare funcțională și a identifica zonele unde trebuie să intervină profesorii. Doamne ajută de cât mai mulți profesori competenți!
Într-o mentalitate din ce în ce mai tristă de genul “nu e treaba mea să am grijă la content”, “nu e treaba mea să educ”, “nu e treaba mea să ajut”, “nu e treaba mea să nimic”, oamenii ăștia au lansat pro bono testele de literatie pentru I-VIII. Bine, eu aș zice să îl facem și noi, adulții, pentru că ar fi cazul.
E posibil să sune complicat, dar nu este. Testele măsoară nivelurile de literatie de bază (cunoașterea literelor, a cuvintelor și a structurii necesare scrierii și lecturii), literatie funcțională ( abilitatea de a scrie, de a citi și a înțelege) și literatie multiplă (capacitatea de a folosi competențele de citire , de scriere, de înțelegere și de realizare a conexiunilor pentru pentru a produce, interpreta și evalua critic textele citite). Off the record, la asta ultima știu eu personal câțiva “oameni mari” care pică de dinainte să dea testul. Un motiv în plus să pună mâna și să facă ceva.
Ce voiam să spun, faceți un bine copiilor voștri. Ajutați-i să își testeze cunoștințele și să nu ajungă adulți care nu pot gândi singuri. Este super simplu. Și este gratis. Trebuie doar să intrați la BRIO pe site, adică aici si să vă faceți un cont gratuit pentru o săptămână. Bineînțeles că dacă vrei să optați pentru alte teste mai complicate, sunt disponibile abonamente anuale în funcție de diverse nevoi.
Știu că analfabetismul funcțional este un subiect sensibil. Și când spun sensibil mă refer la faptul că poate produce un scandal în doi timp și trei mișcări. Doar că fix asta e ideea. Să nu ajungem acolo! Să profităm de tot ce ni se oferă dpdv educațional. Pentru că da, oricât de clișeistic ar suna, schimbarea începe cu noi. Și dacă ne-am face fiecare partea de datorie civică, de bun simț, de respect pentru propria persoană și de respect pentru alții, am ajunge mult mai departe decât suntem acum. Potențial avem. Trebuie doar să ni-l exploatăm.
„Testarea reprezintă baza intervențiilor remediale la nivel individual și comunitar, ce oferă un diagnostic atât al severității problemei, cât și al cauzelor ei, ajută la identificarea elevilor problematici sau potențial problematici, informează, monitorizează și pune la dispoziție date pentru finalizarea cu succes a intervenției. Avem încredere în instrumentul pe care îl punem la dispoziție atât elevilor, cât și cadrelor didactice și încurajăm cadrele didactice să ne sprijine inițiativa prin înrolarea unui număr cât mai mare de elevi pentru efectuarea acestor teste. Miza este pentru întreaga școală românească de a-și demonstra evoluția, este șansa României că prin astfel de teste să aibă parte de o repetiție generală și un antrenament cuprinzător înainte de debutul culegerii de date pentru următorul val al testelor PISA ce vor fi susținute anul viitor”, Dragoș Iliescu, fondator BRIO.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!