De când m-am întors din tur, adică fix de 10 zile, toată lumea cu care m-am văzut m-a întrebat de mașini. Cam 80% din oamenii care m-au întrebat au fost bărbați (pentru că ei vor să vorbească despre mașini), iar restul femei care chiar vor să își cumpere o mașină. Vouă nu vi se pare că sunt mai multe femei la volan decât bărbați? Sau vouă nu vi se pare că femeile cumpără mai multe mașini noi decât bărbații? Trebuie să dezbatem și asta la un moment dat.
Înainte să mă apuc să scriu părerile proprii și personale despre mașinile testate, musai trebuie să scriu disclaimerul acesta, că cine știe cine mai are chef de debate pe aici și nu mai am nici timp, nici nervi, nici chef pentru toți oamenii liberi de pe internet.
Nu sunt jurnalist auto. Deci nu o să scriu tehnic. Poate nici nu o să folosesc cuvinte de manual. Dacă vreți asta mergeți și căutați informații pe Autocritica. Sunt un om care a testat ceva mașini în ultimii ani, pentru că îmi place să fac asta. Îmi place să descopăr, îmi place să învăț, îmi place să simt calitățile automobilului, îmi place să mă las pe mâna mașinii dacă simt că pot să am încredere în ea, îmi plac anumite linii și dimeniuni. Sunt și un om care și-a cumpărat doar mașini noi până acum. Asta înseamnă că am ales să-mi dau banii pe anumite calități, anumite forme, anumite branduri. În funcție de nevoie, dar și de buget. Sunt un om care are preferințe. Nu vreau să mai ajungem la discuția raport calitate-preț că apoi ne apucăm să vorbim despre biciclete. Cea mai bună mașină va fi întotdeauna cea pe care ți-o permiți!
Așa, acum hai la SUV-uri. În turul de anul acesta, Cars & Roads Greece by Michelin am avut 6 SUV-uri hibride pe care le-am testat pe parcursul a 3.000 de km. Până la Atena și înapoi. Am prins toate drumurile posibile – oraș, centura orașului, autostradă, drum național, serpentine, drum de insulă. Ocazie cu care fiecare dintre noi și-a făcut o părere; după ce a pus mâna pe fiecare mașină în parte. Într-adevăr, approx. 300 km cu fiecare mașină nu mi-e sufficient pentru o poveste amănunțită, mai ales că drumurile au fost diferite în fiecare zi iar mașinile le-am prins într-o anumită ordine. Dar așa, la prima vedere, la prima strigare, la primele discuții cu colegii, vă las mai jos detalii în ordinea numerelor de pe tricou.
Cele 6 SUV-uri full-hybrid și plug-în hybrid pe care le-am avut în tur au fost : Dacia Duster Hybrid 140 Extreme, Honda CR-V full hybrid 4×4, Hyundai Kona full-hybrid Premium, MG e-HS (plug-în hybrid) Exclusive, Suzuki Across plug-în hybrid, Toyota C-HR hybrid 4×4 GR Sport. Plus celelalte jucării pe care nu le-am testat pentru că erau pentru echipa foto-video Mercedes-Benz Clasa V (V 300 d extra lung Exclusive) și mașina de asistență Volvo EX30 Single Motor Extended Range (electrică).
Dacia Duster Hybrid 140 Extreme
Noul Duster full-hybrid era una din mașinile pe care de abia așteptam să le conduc. Nu doar pentru că am auzit lucruri bune despre ea ci și pentru că am văzut cum a evoluat mașina de-a lungul timpului. Pentru că da, și ai mei au avut 1310. Îmi place design-ul exterior tocmai pentru că… nu arată a Dacie. Arată puțin a tănculeț, a Rover care ar putea merge pe Marte, cu botul pătrățos și agresiv și cu fundul ridicat, semn că s-ar descurca fără probleme pe meleaguri. Ceea ce a și făcut. Adolescenta care stătea de cele mai multe ori pe bancheta din spate nu s-ar fi gândit vreodată că va ajunge să conducă o Dacie automată SUV hibrid. Cred că noul Duster este o mașină de familie și nu numai. Este clar o mașină pentru toată lumea. Ce am condus noi a fost un 1.6 benzină cu 141 CP de 28.500 euro. Am menționat prețul pentru că mi s-a părut unul bun pentru ce oferă.
Ca să menționez câteva lucruri care mie mi s-au părut importante – în primul rând autonomia. Cu plinul făcut, autonomia a fost de 1010 km și nu-mi aduc aminte să fi văzut asta la vreo mașină condusă în ultimii ani. Consumul cred eu că a fost bun – 5.3l/100 km cu 575 km parcurși pe drumuri proaste, drumuri de țară, drumuri de oraș și o parte din autostradă. Autostradă cu găuri în ea pe o bucată bună.
Ce-i drept, nu e o mașină cu care să te angajezi în depășiri nebune, fiind puțin cam leneșă la cei 140 de cai. E și destul de zgomotoasă pe la 140/h (p.s. Voi știați că bulgarii au limită de 140 pe autostradă?). Însă nu cred că acesta este scopul ei. Cred că scopul ei este destul de simplu și clar – o mașină suficient de mare și încăpătoare (în sfârșit cineva s-a gândit și la pasagerii din spate), care să te ducă din punctul A în punctul B cu viteză legală. Dacă mai iei în considerare și că interiorul se asortează cu exteriorul, cred că ai putea fi foarte mulțumit cu brandul produs în România. La fel ca exteriorul și interiorul este clar și la obiect, destul de patrățos, dar masculin cu un touch (sau mai multe) de tehnologie – instrumentar digital de bord, asistarea la frânarea de urgență, asistență la menținerea benzii, sistem de menținerea atenției șoferului (m-a mirat că te vede dacă nu ești atent la drum chiar prin ochelarii de soare), camere și senzori de parcare față și spate și cu siguranță și alte opționale. Aici, între noi fie vorba, puteau să pună și ei mai mulți pixeli pe camerele alea dacă tot vrei să te ajute la parcare. Vedeți de ce e important să știm să parcam?
Mai sunt câteva detalii pe care le-am remarcat și mi s-au părut foarte interesante – consola centrală nu este dreaptă, ci este puțin îndreptată spre șofer, mai mult că singur pentru a-i ușura butonarea în timpul șofatului. Există butoane de volum inclusiv pe ecranul central. Another nice touch – mânerele portierelor din spate sunt puse pe montantul C. Ah, și era să uit de Starkle – un material reciclat din polipropilenă, pe care l-am remarcat atât integrat în portiere, cât și în scaune, ceea ce face că ele să nu se ude sau să se murdărească dacă ai, cum spuneam când eram mici, mâini de mămăligă și scapi sau verși chestii.
Rată lunară BT Leasing pentru acest Dacia Duster Hibrid: 297 euro cu TVA. Prețuri și date tehnice.
Honda CR-V full hybrid 4×4
Vă spun clar – e genul meu de mașină! E mare, e lungă, e impozantă, e robustă, mi-a dat o mega senzație de siguranță, de stabilitate și de silent luxury. E ca un bărbat din acela misterios, scos din reviste, pe care stă perfect costumul bleumarin. Old money, așa. Fără figuri și fără a epata, dar cu toate calitățile care contează. N-am făcut niciodată un secret din faptul că-mi plac balenele. Singurul motiv pentru care nu conduc un SUV este că n-am cu cel să-l umplu.
Honda CR-V a fost clar cea mai mare mașină din tur, ducându-se chiar spre segmentul D, o mașină în care stau lejer 5 persoane și multe bagaje. Are o tonă de sisteme de siguranță și de asistență pentru șofer, printre care: sistem automat de frânare cu funcție de detecție pentru pietoni, sistem de avertizare a coliziunilor frontale, sistem de asistare pentru menținerea benzii de circulație cu intervenție activă asupra traiectoriei, limitator de viteză inteligent, sistem pentru menținerea benzii de circulație, cruise control adaptiv cu funcție Low Speed Follow și cu asistență activă pentru schimbarea benzii de rulare, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sistem de frânare automată la viteze mici și sistem de monitorizare a unghiului mort.
Eu am prins-o pe drumuri șerpuite de dealuri și cred că dacă aș fi condus-o încă vreo 500 km, tot nu m-aș fi plictisit de ea. Are suspensii calculate și silențioase, balansează frumos pe curbe și frânează lin și eficient. În interior e sobră și fără briz-briz-uri. Așa cum îmi place mie. Old style simplu, nu demodat. Sincer, mi-ar fi plăcut puțin mai multă sportivitate, dar nu le poți avea pe toate.
M-a amețit puțin faptul că levierul a fost înlocuit cu butoane pentru fiecare mod de mers. Și culmea, erau puse foarte contraintuitiv. Adică reverse-ul era unde în mod normal ar sta drive-ul. Dar na, bănuiesc că toți ne învățăm repede cu mașina pe care o achiziționăm.
Rată lunară BT Leasing pentru acest Honda CR-V Hibrid: 568 euro cu TVA. Prețuri și date tehnice.
Hyundai Kona full-hybrid Premium
Am să încep cu două lucruri – Kona mi-a atras atenția încă din prima zi, de la punctul de întâlnire, prin designul puțin extraterestru. Și doi, în oracolul de acum douăzeci și nu spun câți de ani, Hyundai era răspunsul meu la întrebarea „ce mașină preferați?”. E drept că pe vremea aceea nu aveai foarte multe variante și nici buget. Așa că o preferam de la distanță pentru că o vedeam expusă la o reprezentanță pe drumul dintre casă și liceu.
Când am văzut noul model Kona, primul gând a fost „ce norocoși sunt designerii că își pot pune ideile în practică.” Foarte sexy – finuț – elegant – futurist este desenată. Și exterior și interior. Cred că și cei care au ales culoarea oului de rață (sau cum îi mai spun băieții – verde, gri, bej) au făcut o treabă bună. Se potrivește perfect cu mașina care este într-adevăr o apariție.
Noul Kona se conduce extrem de ușor și mi s-a părut foarte stabilă. Nu știu dacă am avut norocul sau ghinionul să-mi vină rândul la ea într-o zi ploioasă, pe serpentine și autostradă, dar trebuie să recunosc că mi-a plăcut de micuță. Spun micuță pentru că deși are peste 4 metri, este atât de ușoară (1.4 tone) și agilă, că aș încadra-o mai mult la crossover. Nu e cea mai nebună, dar e tare așezată la drum. Ceea ce cred că e foarte important pentru a avea încredere în ea. Noi am avut în tur varianta hibridă de 1.6 benzină, cu 141 CP, și cred că ar putea fi suficienți dacă eșți o fire la fel de așezată că mașina și nu vrei să pleci cu scârț de la semafor. Pentru că ea livrează constant și slilențios fără să te bruscheze.
Interiorul mi s-a părut foarte bine aliniat cu exteriorul. Instrumentarul de bord digital și ecranul central sunt unite sub același element, iar combinația dintre butoane și touch este în proporție perfectă. Sistemul infotainment este foarte intuitiv și nu cred că ai nevoie de mai mult de 5 minute să înveți mașina. Foarte multe sisteme de siguranță și asistență pentru șofer – sistemul de rulare pe autostradă care utilizează senzori pentru a ajusta automat viteza (pe care l-am simțit la lucru). Tot felul de senzori care te atenționează dacă ai călcat banda, dacă ai depășit viteza, dacă pari obosit și îți apare în bord un mesaj în care ți se sugerează să iei o pauză și să bei o cafea. Sistem foarte, foarte bun, dar ar mai trebui șlefuit puțin. Nu de altă, dar la mine a piuit vreo oră încontinuu pentru că nu-mi vedea ochii cum trebuie de ramele ochelarilor de vedere.
Cu ce nu am fost foarte fericită? Cu scaunele, pentru că am simțit oboseala după prima sută de km și mi-ar fi plăcut și cotiera mai lungă. Poate ar fi ajutat puțin la relaxare. În rest mașina mi se pare foarte fashion. Un fel de și frumoasă și deșteaptă. Și la interior și la exterior. Și cu suflet suficient de mare. A se citi portbagaj. Consum 5.4/100 km. Total 375 km.
Rată lunară BT Leasing pentru acest Hyundai Kona Hibrid: 366 euro cu TVA. Prețuri și date tehnice .
MG e-HS (plug-in hybrid) Exclusive
A două mașină de care am fost curioasă în tur. Pentru că nu am mai condus și nu am mai mers niciodată cu un MG. Să știți că nu e rea deloc. Ba e chiar simpatică. Modelul nu e nou, are vreo 5 ani, dar e nou în România pentru că de abia au poposit la noi. Am avut un 1.6 benzină, turbo, ajutat de un motor electric. În total 258 CP și 370 Nmw.
E o mașină spațioasă și luminoasă, foarte, foarte confortabilă. Poate că nu e ea cea mai premium, însă, așa cum am spus mai sus, cea mai bună mașină e cea pe care ți-o permiți. Și un SUV PHEV de 258 CP la 39.000 euro găsești mai rar. Mie mi s-a părut drăguță și la interior și la exterior. Dar nah, eu nu sunt nici genul care să viseze avioane și alcantara în timp ce merge cu tramvaiul. Sigur, e făcută în China (cum multe alte produse pe care le folosim sunt) și a împrumutat multe detalii din design-ul altor branduri. Dar când vrei premium pe toate planurile trebuie să ai 100k cu care nu ai ce face prin conturi.
Am pus mâna pe mașină în momentul în care am debarcat pe insula Evia și am avut parte de un drum fabulos, o combinație între Transfăgărășan și Pârâul Rece. Mașină e clar una pentru drum lung și așezat, nicidecum să te dai prin curbe de tipul acelor de păr. Cu siguranță nu pentru asta e făcută. Ci pentru o familie cu bagaje multe, care să facă drumuri lungi, fără grabă, fără smuceli, fără slalomuri și fără plecat cu scârț de la semafor. Aș putea spune că e domoală, chit că are 258CP, însă mi s-a părut mai funny să spun că are puțin lag. Noroc că a tradus în termeni auto colegul de mașină “transmisia pare trezită din somn și direcția e cam moale”.
Are și cinci stele NCAP, dacă asta contează pentru ține și o grămadă de sisteme de asistență precum Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning și camere video cu vedere la 360 de grade și beneficiază de garanție de 7 ani în limita a 150.000 kilometri. Camera de pe spate e ceva… zici că filmezi cu un 3310, dar, așa cum spuneam mai sus, modelul are 5 ani. Deci poate mai lucrează la detalii până iese noul model. Culmea, este mașina care s-a conectat cel mai ușor la telefon. Pe sistemul – vrei să te conectezi? Da! Fără să îți bați capul și să îți prinzi urechile prin toate setările.
Rată lunară BT Leasing pentru acest MG eHS Plug-în Hybrid: 413 euro cu TVA. Prețuri și date tehnice.
Toyota C-HR hybrid 4×4 GR Sport
O nebună jucăușă. Asta este mășina asta. Dar să încep cu prima impresie. Scaunele. Să le dea Dumnezeu sănătate ăstora care au făcut scaunele, că se vede că au înțeles cât de importantă e susținerea pe șale. Deh, maică, vrei o mașînă pe care să o conduci cu plăcere și bucurie, nu să te îndoaie de spate după o sută de kilometri. Ar fi frumos că mai mulți producători să înceapă cu scaunele. Că altfel ținem mașinile în parcare și ne uităm la ele. Oricât ar fi ele de frumoase.
Mi-a venit rândul la C-HR în a șaptea zi, când am plecat înapoi spre Salonic. Asta înseamnă 530 de km de drumuri bune, drepte, puțîn înclinate, autostrăzi curate și mai ales pustii. Pare că grecii nu prea trec pe aici și au făcut autostrăzile doar pentru musafiri. Să fie primite, că așa am avut ocazia să înfig puțîn piciorul în accelerația mășinii. Pentru că este a treia cutie de viteze eCVT pe care o întâlnesc, am înțeles mai bine caracteristicile. Și am înțeles că oferă o accelerație lină, astfel încât nu mă pot aștepta la sunetul treptelor unei transmisii tradiționale. Pentru că este prima mașînă cu cutie eCVT pe care o prind pe autostradă de câteva sute de km, am avut ocazia să o văd la lucru și să îi simt liniaritatea. Și de îndată ce înțelegi cum vrea să fie tratată, cred că veți fi foarte buni prieteni. Mai ales când o să aibă grijă de optimizarea consumului.
Toyota C-HR nu este o mășînă pe care vrei să o bruschezi. Nu de altă, dar va opune rezistență, te vei enerva, și veți strică prietenia. Ea este o mașînă puternică și agilă, cu suficienți cai pentru dimensiunea ei (197 CP în versiunea 4×4 GR Sport), care te duce cu viteză fără efectiv să simți. Ceea ce poate fi tricky pentru că discreția asta a cutiei te fură și nu știi când ți s-a dus piciorul în accelerație. Din păcâte discreția nu este valabilă peste tot, pentru că mașina este destul de zgomoroasă. Posibil să nu fie antifonată bine pentru că după ce sări de sută începe să facă urâțel. Am mai remarcat și că are câteva probleme de anxietate, că începe să te piuie de câte ori te apropii de ceva. Și la câte taxe de autostradă am plătit, s-a făcut auzită că o divă. Mașina este superbă. Este sexy așa în două culori, este luminoasă la interior și, cum am spus la început, scaunele te iau în brațe și te țîn așa până te saturi de drum. Interiorul este la fel de drăguț și e o mașînă pe care ai vrea să o priveșți. Și din interior și din exterior. Prețul mi se pare cam piperat pentru clasa ei, dar bănuiesc că își are și ea targetul ei. Consum mediu 6 litri/100 km
Rată lunară BT Leasing pentru acest Toyota C-HR Hibrid pus la dispoziție de Toyota Cluj Vest: 517 euro cu TVA. Prețuri și date tehnice.
Suzuki Across plug-în hybrid
O mașină care mi-a plăcut! E genul de mașină care bifează foarte multe din cerințele de cumpărător pe care le-aș avea. Am condus-o în ultima zi, pe drumul de întoarcere, de la Salonic la Sofia, pe o vreme aproape apocaliptică, cu cer gri și trist și o ploaie urâtă și destul de agresivă. A fost im-pe-că-bi-lă! Pentru mine acest Suzuki Across este combinația ideală de mărime, putere, greutate, stabilitate și lejeritate în manevrat.
Cred că a fost cea mai silențioasă din turul acesta. Chiar nu bate, nu troncăne, nu șuieră în ton cu vântul la 140/h pe autostrada bulgarilor. Chiar, ei de ce au limita de viteză mai mare că noi?
Foarte în siguranță m-am simțit în ea și cu ea pe ploaia aia urâtă. Și pentru mine sentimentul acesta primează. Cei 306 CP și-au făcut simțită prezența și nu m-am rugat deloc de ea să se ducă tare. Ba chiar m-a furat peisajul la un moment dat și am lăsat-o mai ușor. Având și ea tot o cutie eCVT, mă așteptam să-mi văd de drum pe chill, obișnuită cu liniaritatea celorlalte cutii de genul acesta întâlnite până acum. Doar că aportul electric la pachet cu tracțiunea integrală generează un comportament mult mai jucăuș, adică exact cum îmi place mie.
Nu cred că e ceva care să-mi fi displăcut la mașina asta cât am avut-o pe mână. Mi-au plăcut inclusiv interiorul și exteriorul. Ambele sunt simple, robuste, clare și la obiect. Poate pentru cei care visează multe ecrane cu luminițe și touchscreen everywhere nu este suficient, însă simplitatea asta care ascunde putere și tehnologie este foarte pe stilul meu.
Rată lunară BT Leasing pentru acest Suzuki Across Plug-în Hybrid: 604 euro cu TVA. Prețuri și date tehnice.
Despre Safety Car: Volvo EX30 Single Motor Extended Range puteți citiți AICI.
Despre Crew Car: Mercedes-Benz Clasa V (V 300 d extra lung Exclusive) puteți citi AICI.
Textul despre cazările superbe de pe drum AICI.
Foto by: Ciprian Mihai, Radu Chindriș, Marius Dobrescu
Cars and Roads Greece by Michelin.
Green Partner – BT Leasing.
Assistance Partner – 9695
Presented by – PPC blue, DKV, Server Config
[…] Textul despre SUV-urile hibride testate – AICI. […]
[…] Textul despre SUV-urile hibride testate – AICI. […]