De abia ce am predat jucăria. Am avut cinci zile pe mână cel mai nou model Cupra. Cupra Tavascan. Primul lor SUV. Electric. Nu de alta, dar imediat vine și al doilea SUV, Terramar (termic și hybrid).
Spoiler alert – e o mașină pe care aș da banii. Vorba aia – aș da banii mei, atât de mult mi-a plăcut. S-ar putea spune că sunt subiectivă, pentru că m-am mai îndrăgostit de o Cupra. Formentor. Pe care am dat și banii. Pe de altă parte, peste Born am trecut destul de repede că nu mi’a luat ochii.
Dar să revenim la Tavascanul din dotare. Mulțam, GTT Motors, că-mi dai toate jucăriile pe mână! Unele chiar în premieră pe țară și pe județ.
Sunt cam doi ani de când mă urmăresc electricele, dar eu nu și nu, fan benzină for life. Am mai luat eu câteva la plimbare, mai jucăușe, mai nebune, mai frumoase, mai anoste. Am mai visat eu la niște rachete, dar nu știam să număr până acolo. Well, după cinci zile cu Tavascanul, pot să spun cu mâna pe inimă că m-am îndrăgostit de o electrică și e (iartă-mă, baby) mult mai șmecheră decât Formentorul meu.
Eu am avut versiunea Cupra Tavascan VZ, dual motor cu 340 CP, baterie de 77kw și tracțiune integrală.
Nici nu știu de unde și cu ce să încep. Mașina este absolut superbă. Ai naibii spaniolii ăștia ce știu să deseneze! Foarte mișto liniile, foarte, foarte mișto. Dacă botul Formentor-ului e șmecher și agresiv și al Born-ului e bont și plictisitor (mă scuzați, fiecare cu gusturile lui), al Tavascan-ului e “înșelător”. Stați, stați, că e în sensul bun al cuvântului. Zic că e înșelător pentru că are niște linii super fluide și sexy, chiar finuțe și de divă, dar care ascund o grilă agresivă, asemănătoare Formentorului.
Nici nu știi la ce să te uiți prima data. La liniile sexy, la botul nervos, la farurile LED în triunghi, la logo luminat. Da, logo Cupra e luminat (las poze mai jos), iar deasupra siglei iar este o bandă led. Uite, nici nu am fost atentă dacă se sting pe traseu sau nu. Dar am înțeles că sunt făcute în așa fel încât legal, să se încadreze la poziții, deci șmecherie.
Jantele pe 21 absolut superbe. Dacă e ceva de care să mă oftic, e că atunci când a apărut Formentor-ul și mi l-am luat eu, nu aveau atâtea modele de jante. Intre timp s-au înmulțit și cu frumuseți. Parbrizul super wide asigură o vizibilitate mai mult decât excelentă. Mânerele ușilor sunt semi-ascunse foarte drăguț și, ca pe toate modelele Cupra, închiderea se face keyless. Pe spate avem din nou logo luminat pentru că este parte dintr-un panel întreg împreună cu stopurile. Dacă tot suntem la spate, țin să vă spun că nu avem ștergător. Cum, mă, să nu puneți ștergător?? In fine, au zis că e aerodinamic și vorba melodiei – dacă ploaia va cădea – dar serios că era bun un ștergător. Portbagajul e destul de bine, 540 litri, dar dacă ai trei copii s-ar putea să nu vă puteți muta dintr-un singur drum.
Din punct de vedere dimensiuni, nu e o diferență foarte mare între el și Formentorul meu. Adică are o lungime de 4.6 metri și o înălțime de aproape 1.6 metri. Nu este un SUV autobuz, cum imi place mie să-i spun lui Tarraco (cei mai vechi de pe aici știu cât de dragă mi-e mașina aia). E un SUV de oraș. Un OZN de oraș.
Despre putere, nici nu știu ce să zic. Spuneam mai sus că versiunea VZ vine cu 340 de cai și o accelerație de 2.4 secunde de la 0-50km/h. Este extaz pentru suflet. Bine, nasol e că îți vine să-ți bagi piciorul de nu știi când te trezești că ai suta în oraș (nu eu, doar ziceam așa…).
Așa. Acum cu interiorul. Efectiv ador. Am scris și mai sus că e OZN. Dar e un OZN mișto, drăguț, elegant, nu e discotecă ostentativă.
Am zis mai sus niște chestii pe care le-am spus și în video-ul ăsta. Doamne, ce nu suport să fac video. Mie îmi place să scriu.
Butonul on/off e degeaba. Nu l-am folosit absolut deloc. Pentru că mașina detectează șoferul (dacă ai cheia la tine) în momentul în care și-a pus fundulețul pe scaun. Și așa se trezește. Te pune să închizi ușa și apoi îți reglează scaunul. Are trei slot-uri de reglare în caz că împarți mașina și cu alții. Atât scaunul șoferului cât și al pasagerului din dreapta sunt reglabile electric. Zic că e de menționat că am condus mașini unde dădeai de manivelă de banii ăștia. Scaunele sunt sport și sunt minunate. Bine, aceleași scaune le am și eu pe mașină, și, recunosc, am stat trei luni în plus după ele pentru că fac minuni pentru lombar.
Display-ul este de 15 inch, îndreptat puțin spre șofer. Măi, sincer, eu credeam că-mi place mic, dar pare că începe să-mi placă din ce în ce mai mare, pardon my French. In rest, sistemul este același ca pe Formentor. Totul cu touch și iluminat pentru a putea regla pe întuneric volumul, temperatura, încălzirea în scaune etc.
Ce are în plus este un Cupra Drive, adică propriul sistem de navigație. Nu știu dacă nu merge Waze, sau nu am știut eu să-i fac ceva, pentru că, chit că eram conectată cu telefonul, waze-ul nu apărea pe display. Cumva tind să cred că merge doar pe propriul sistem de navigație. Care e chiar simpatic după ce ii tai vocea că vorbește mai mult decât un copil de 3 ani. Ce mai e interesant la sistemul de navigație e că, la fel ca în filmele cu NCIS, poți verifica pe GPS unde a fost șoferul și când. Ei, lasă, poate așa rămâne lumea fidelă.
Tot chestii de interior. Volanul este reglabil și ascunde și schimbătorul de viteze. American style așa. Mi’a fost puțin peste mână, dar te obișnuiești repede, mai ales că nu e o zonă aglomerată să zici că îți face accesul dificil. Ce m-a deranjat, pentru că aia chiar mi s-a părut peste mână a fost că ștergătoarele s-au mutat pe stânga (dar te înveți și cu asta, bani să ai). Altfel, butoanele sunt mostly cu touch (meh, mor cu atâta touch!), mai puțin butoanele pentru modurile Cupra and co. Pe care chiar apeși.
Ce e unic la Tavascan, pentru că înțeleg că nici Terramarul nu va avea, este prelungirea consolei spre cotieră într-o formă gen șira spinării, și ea cu un design muncit de ou de dinozaur aș spune eu. Are un singur buton, cel de avarii, de aia a dispărut schimbătorul, iar sub ea sunt porturile usb-c și încărcarea prin inducție.
Cotiera e super mare și spațioasă. Cred că intră lejer o sticlă de șampanie și niște lingouri de aur. Spațiul pentru pahare aș spune că e pentru pahar. Că încape un singur mug de cafea acolo. Deci sunt mici și apropiate, dar e luminat să nu verși chestii pe tapițeria aia frumoasă. Tapițerie care are niște logo-uri mici, mici in scaune. Dar și în portiere. Iar cele din portiere se aprind discret și frumos imediat ce se lasă seara peste cartier.
Apropo de luminițe. Chiar sunt niște lumini ambientale super mișto. Și sunt câteva. Chiar și-au făcut de cap cu modelul ăsta. Ai lumini ambientale pe logo-urile din portiere, sub ventilație, pe boxe (apropo, 12 boxe Sennheiser care își fac treaba superb!). M-a întrebat cineva dacă e discotecă în mașină. Well, nu e. Lumini ambientale am și eu pe a mea, poți selecta culorile, intensitatea, sau le poți opri. Și nu e nimic ostentativ sau kitschos.
Display-ul mic de 5 inch e separat. Și proiectează frumos toate informațiile în parbriz. Mi’a plăcut mult treaba asta. Ah, și încă o chestie, apropo de proiectarea în parbriz. Are elemente nu doar 3D ci și augmented reality. Posibil pentru unii să fie deranjant, dar mie mi’au plăcut maxim. Adică în diverse cazuri, semnele de circulație sau indicatorul de direcție vin efectiv spre tine. Am făcut eu niște poze, dar nu știu dacă se înțelege din ele.
În spate ai loc. Doamne ajută. Vă vine să credeți că există SUV-uri în care eu, la 1.80, nu am loc in spate? Nu-i înțeleg pe ăștia care fac mașini mari la exterior și înăuntru leopardul, vorba aia.
Și are și plafon panoramic. Frumos tare! Se acționează din tabletă în caz că nu vrei să privești cum cade ploaia pe corola de minuni a lumii. Doamne, ce frumos! Mai frumos că trapa de la Formentor pe care nu mi-am mai pus-o pentru că era nebunie cu cipurile și dura un an să-mi vină mașina.
Mașina se așează impecabil la drum. Și eu sunt foarte pretențioasă la suspensii și la direcție. Este o sportivă stabilă în care chiar m-am simțit în siguranță. Iar tehnologia pusă pe ea e pusă bine. Am testat pilotul automat la drum lung (pe național și pe autostradă), pe zi și pe noapte, pe mod Cupra și pe mod normal. Citește benzile perfect, ia curbele impecabil. Într-adevăr, te atenționează și dacă nu ai mâinile pe volan și începe să țipe după o perioadă (nu am calculat exact, poate vreo 30”?). Ah, și apropo de tehnologie, poți să o parchezi din telefon. N-am încercat, că parcă nu i-aș da atâta liberate, plus că eu parchez și cu ochii închiși, dar mă gândesc că e o opțiune bună în locuri înghesuite ca să nu te chinui să mai ieși.
Ce e puțin ciudațel e sunetul. Adică lipsește cu desăvârșire. Cupra e o mașină sport. Iar modul Cupra pe VZ5 îți rupe și sufletul și timpanele. Este agresiv și brutal. Ei bine, acum avem un SUV electric cu mod Cupra. Care se duce pe silent. Faza e că nu mă deranjează. Doar că e diferit. Sunetul de VZ5 e mai cu figuri, sa nu ne ascundem după deget. În schimb, Tavascanul se duce pe silent și nu știu când te-a lăsat într-un nor de praf. După cum am spus joi seară – ține-te, Daniela, că te bruschez să văd cum se comportă mașina. Modul Cupra pe SUV electric e ca atunci când te maturizezi și pleci rapid fără să mai anunți lumea.
Și fix era să uit să scriu de consum. Manualul zice că are range 521km. Eu am avut-o 5 zile (bine, 4, că o zi am fost la târgul de vinuri) și am mers în București prin traficul de toate zilele, apoi în traficul mai lejer de weekend și am combinat cu niște drum întins și apoi niște autostradă. Am ieșit la 460km. Cu un consum mediu de 19.7kw. Adevărul e că am încercat să o duc în 15kw la drum lung, dar, vorba meme-ului, best i can do it 16.7. Nici nu ai cum, că e păcat de Dumnezeu să ai mod Cupra pe mașină și să mergi la consum. Modul Cupra pe autostradă m-a dus in aproape 23kw. Also, mi se pare că recuperează energie vizibil mai bine pe Cupra mode. All in all, are cablurile de încărcare ascunse în portbagaj.
Cred că am acoperit tot. Dacă nu, așteptați și voi să o ia jurnaliștii sau alți băieți care scriu despre mașini.
Altfel, rămâne cum am stabilit. Cea mai bună mașină e cea pe care ți-o permiți.
P.s. Mai e aici un video. Și aici un highlight din plimbări.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!